Formulieren met betaling en MailChimp in WordPress
Je bent een specialist in je vakgebied en wilt een handleiding verkopen die na aanschaf per email beschikbaar wordt gesteld aan de klant. Daarnaast is het wellicht ook de bedoeling dat de klant vervolgens ook wekelijks of maandelijks een speciale nieuwsbrief ontvangt.
Hoe zorg je ervoor dat je na een succesvolle betaling een klant middels Mailchimp formulieren in WordPress op je Mailchimp lijst krijgt? Hoe bouw je een succesvolle Mailchimp email course die automatisch emails stuurt naar betalende klanten? In dit artikel leggen we je uit hoe je dit alles voor elkaar kunt krijgen.
Formulieren op je WordPress website
In de basis is het de bedoeling dat iemand op je website een bestelling doet middels een formulier en vervolgens toegang krijgt tot je digitale product, tot je betaalde Mailchimp email cursus of een combinatie van deze twee.
Om een bestelling te kunnen doen zul je een plugin moeten gebruiken die het mogelijk maakt om simpel en snel betalingen te kunnen accepteren. Na het doen van een bestelling is het de bedoeling dat een klant automatisch toegang krijgt tot je digitale handleiding of cursus.
Hoe koppel je een betaalmogelijkheid aan een formulier?
Er zijn een hoop WordPress formulieren plugins die je gratis of tegen betaling kunt downloaden. Het probleem met al deze plugins is dat ze in de basis geen betalingen kunnen accepteren. Sommige formulieren plugins bieden extra premium betaalmodules waar je extra voor moet betalen. Het probleem is dat deze in bijna alle gevallen geen mogelijkheid bieden voor bijvoorbeeld iDEAL of Bancontact betalingen.
Om je klanten in Nederland (iDEAL) of in België (Bancontact) te kunnen bedienen is het juist essentieel dat deze betaalmethoden wel worden ondersteund.
Hoe koppel je klanten aan een betaalde Mailchimp email cursus?
Naast het feit dat je met je formulier betalingen moet kunnen accepteren is het van belang dat klanten na een succesvolle betaling automatisch op je Mailchimp lijst worden geplaatst. Sommige WordPress formulieren plugins bieden hier een extra module waarvoor je extra moet betalen. Bij de meeste WordPress formulieren moet je echter een aparte plugin bovenop de formulieren plugin installeren.
In zo’n geval ben je afhankelijk van een derde partij, waardoor de kans groot is dat op den duur de plugins kunnen gaan conflicteren.
Een alles in een oplossing: betalingen en Mailchimp support in 1 formulieren plugin
Gelukkig is er een plugin die het accepteren van betalingen en de koppeling met Mailchimp combineert. Paytium is een formulieren plugin die zonder extra modules of externe plugins zowel betaalmethoden zoals iDEAL, Bancontact, Sofort en creditcard acceptereert. Daarnaast maakt Paytium ook direct connectie met Mailchimp.
Zo kun je een klant na een succesvolle betaling direct en automatisch op je Mailchimp lijst plaatsen en vervolgens zorgen dat via Mailchimp een autoresponder wordt gestart.
Wat kost zo’n alles in een oplossing?
Paytium is in de basis gratis in gebruik. Wil je echter gebruik maken van de Mailchimp koppeling, dan kun je kiezen voor een van de betaalde versies die beginnen bij 49 euro per jaar. Meer informatie over de werking van Paytium vind je in de handleiding van deze plugin.
Voorbeeld van een Paytium betaalformulier
Met Paytium bouw je een betaalformulier met zogenaamde zogenaamde ‘shortcodes’. Dit zijn simpele stukjes code waarmee jij bepaald wat voor soort formulier het is en welke velden het formulier moet bevatten.
Zo ben je altijd helemaal vrij om het ideale betaalformulier voor jouw klanten te maken. Om een Paytium formulier te bouwen hoef je absoluut niet technisch te zijn.
Een voorbeeld van een betaalformulier met Mailchimp, gemaakt met simpele shortcodes, vind je hieronder:
Code
[paytium name="Formulier naam" description="Product naam" amount="50,00"] [paytium_field type="firstname" label="Voornaam" default="David" /] [paytium_field type="lastname" label="Achternaam" default="de Boer" /] [paytium_field type="email" label="Email" required="true" newsletter="mailchimp" newsletter_hide_checkbox="true" newsletter_after="true" /] [/paytium]
Resultaat

Mailchimp inrichten voor betaalde email cursus
Met Paytium handel je de betalingen af en zorg je ervoor dat betalende klanten automatisch op je Mailchimp lijst worden geplaatst. Het is echter belangrijk dat je betaalde MailChimp aanmeldingen op de juiste manier bedient.
Bestaat jouw product uit een of meerdere handleiding of ebooks? Dan kun je met de gratis variant van Mailchimp prima uit de voeten. Je hoeft in dat geval alleen in te stellen dat iedereen die op jouw productlijst wordt geplaatst, automatisch een email ontvangt met de links naar de digitale product(en).
Bestaat jouw product echter uit een cursus met informatie (eventueel aangevuld met digitale producten) die je periodiek (wekelijks, maandelijks, etc.) verstuurd? Dan is het van belang dat je een autoresponder gaat instellen.
Mailchimp autoresponders voor cursussen
Een autoresponder is een reeks emails die automatisch naar klant worden verstuurd. Je kunt zelf kiezen hoeveel emails de autoresponder bevat en hoeveel tijd er tussen iedere email zit. Je kunt een autoresponder ook altijd later nog aanvullen met extra of minder emails en de inhoud van een email veranderen.
Bij Mailchimp valt een autoresponder onder de term automation. Meer lezen over automation doe je op de website van Mailchimp.
Voorbeeld van een Mailchimp autoresponder
Om het hele principe van een autoresponder email in Mailchimp wat tastbaarder te maken hebben we hieronder een voorbeeld een cursus genomen. Op het moment dat de cursus via een betaalformulier op de website in aangeschaft komt de klant op de Mailchimp lijst terecht en start de autoresponder/automation:
Mail 1: direct na de aankoop
De eerste email bevat een dankwoord, instructies, een link naar een afgesloten pagina op de website en een PDF met het eerste cursusmateriaal.
Mail 2: na 4 dagen
De tweede email wordt vier dagen na de aankoop verstuurd. In deze email wordt er gevraagd hoe het cursusmateriaal is bevallen en of er al actie is ondernomen. Er worden nog tips gegeven over het in de praktijk brengen van de kennis uit het cursusmateriaal.
Mail 3: na 8 dagen
In deze email wordt een tweede deel van de cursus verzonden in de vorm van wederom een besloten pagina link en een vervolg op de eerste PDF.
Mail 4: na 12 dagen
Bijna twee weken na de aankoop wordt er een email verstuurd met daarin een besloten YouTube video waarin wat complexere zaken uit de cursus worden besproken.
Mail 5: na 14 dagen
In de laatste email uit de reeks wordt een link meegestuurd waarin de klant zijn kennis kan delen en feedback over de cursus kan achterlaten.
Hieronder vind je een voorbeeld van de uitgetekende flow:

Na het verlopen van de autoreponder is het natuurlijk altijd nog mogelijk om klanten handmatig aparte emails te sturen. In dergelijke emails kun je vervolgens een toekomstige cursus promoten en die eventueel aanbieden met korting.
Conclusie
Als je van plan bent een digitaal product of een cursus te verkopen middels een betaalformulier, kun je het beste kiezen voor een alles in een oplossing. Een plugin zoals Paytium die zowel de betaalmethoden (iDEAL, Bancontact, creditcard, etc.) als de Mailchimp module standaard heeft geïntegreerd.
Als je er vervolgens voor zorgt dat via Mailchimp automatisch en periodiek emails met cursusmateriaal wordt verstuurd, kun je relatief simpel een geautomatiseerde business opbouwen.