logo
logo

Betalingen exporteren

Betalingen kunnen geëxporteerd worden bij Paytium > Betalingen en knop “Export”. Op de nieuwe pagina die na het drukken van de knop verschijnt is het belangrijk om een valide start en eind datum in te voeren, anders worden er geen betalingen gevonden. Het exporteren van de betalingen resulteert in een CSV bestand (comma separated value) dat geopend kan worden met verschillende programma’s: tekstverwerkers en spreadsheetprogramma’s. Mijn advies is om het te openen met een spreadsheetprogramma zoals Google Sheets of Microsoft Excel. In deze programma’s kan het bestand ook verder aangepast worden.

Bij het exporteren kun je een datum reeks invoeren, verschillende order statussen en bij “Kolommen” kun je aangeven welke gegevens van de betaling je ook aan de export wilt toevoegen. Als je bij een van deze drie zaken te weinig “opties” selecteert, zul je erg weinig betalingen in je export aantreffen, of van alle betalingen weinig informatie.

Vergeet bijvoorbeeld niet bij “Kolommen” ook “Custom fields” of “Extra velden” te selecteren als je extra velden in je formulier hebt.

Payment source/Betaal bron

Sinds versie 3.0 (mei 2019) wordt er bij betalingen ook een “Betaal bron” geregistreerd. Dat is de pagina op de website waar het formulier op staat dat verantwoordelijk is voor die betaling. Sindsdien kun je in de Export ook een of meerdere betaal bronnen kiezen, om alleen de betalingen te downloaden vanaf een bepaalde pagina. 

Let wel, als je ook betalingen hebt met een oude versie van Paytium (voor mei 2019/Paytium 3.0) en je selecteert een pagina bij “Betaal bron”, dan krijg je oude betalingen zonder betaal bron niet mee in de export. Als je oude betalingen hebt, kun je dan beter geen “Betaal bron” selecteren als je ook betalingen in de export wil hebben van voor mei 2019/Paytium 3.0.

Zorgvuldig omgaan met tags en formulier informatie

Tags kunnen gebruikt worden voor het tonen van informatie uit Paytium formulier-velden in emails (Paytium > Emails) en facturen (Paytium > Instellingen > Facturen). Een tag ziet er bijvoorbeeld zo uit: {pt-field-text-1}. Tags worden nu dynamisch per formulier aangemaakt, dat betekent het volgende.

  • Als je de volgorde van velden aanpast in je formulier, is de tag misschien aangepast en zal die tag niet meer de gewenste informatie in een email of factuur tonen. Als je velden verwijdert of toevoegt, of de volgorde van velden aanpast, moet je dus je emails en factuur template nakijken en wellicht ook aanpassen.
  • Als je meerdere formulieren hebt, dan kan een tag in een email of factuur voor een bepaald formulier geen of andere informatie tonen als de email of factuur gebruikt wordt voor een ander formulier.

De oplossing voor emails, is om specifieke emails per formulier te gebruiken. De oplossing voor facturen, is om in ieder formulier de NAW gegevens die je nodig hebt voor de facturen, bovenaan het formulier te zetten en om maar één formulier per pagina in WordPress te hebben.

Dit is niet echt logisch of gebruiksvriendelijk, en dat vindt ik heel jammer. Om dit op te lossen ben ik bezig met een form builder. Dit is grafische formulier bouwer voor Paytium, zodat je straks formulieren kan bouwen zonder shortcodes. Dan zijn dit soort foutjes en problemen verleden tijd!

 

iDEAL + WordPress nieuws

één email per maand • informatief • eenvoudig afmelden

Please wait...

Bedankt, je bent succesvol toegevoegd aan de nieuwsbrief!

WordPress expert

Paytium is een project van WordPress expert David de Boer, iDEAL specialist sinds 2008.

Mail gerust naar david@paytium.nl