logo
logo

Limieten/voorraden instellen

Paytium kan worden gebruikt om tickets te verkopen voor evenementen of producten met een voorraad. Tickets, producten enz., we noemen ze ‘items’. Omdat je mogelijk beperkte items hebt die kunnen worden verkocht (20 tickets, 100 producten, enz.), wil je het aantal items beperken dat kan worden verkocht. Daarom is er een optie om een limiet per item in te stellen en te controleren wanneer die limiet is bereikt.

Aan velden met een bedrag (amount) kun je hiervoor deze extra parameters:
– limit = hoeveelheid items die je wilt verkopen
– limit_message = bericht dat je wilt tonen als limiet bereikt is
– item_id = een uniek id voor dit item, geen spaties, geen speciale tekens, bijvoorbeeld “kaartjes2019”

Als er minder dan 10 items over zijn, toont Paytium automatisch een melding “Slechts * over!” waarbij * vervangen wordt voor de hoeveelheid items dat nog over is.

Shortcode

[paytium name="Formulier naam" description="Product Y"]
[paytium_field type="email" label="E-mail adres" required="true" /]
[paytium_field type="label" label="Product X" required="true" amount="25" limit="10" limit_message="Sold out!" item_id="productx" /]
[paytium_total label="Te betalen:" /]
[/paytium]

Formulier

Bij het genereren van een betaalformulier, controleert Paytium de limiet status. Als het limiet is bereikt, toont Paytium in plaats van het het veld zelf een waarschuwing met daarin jouw tekst voor item_limit_message. In het onderstaande voorbeeld is de limiet bereikt voor ticket A, maar niet voor ticket B.

De CSS class voor de waarschuwing is pt-form-alert. Je kunt het ontwerp/kleur aanpassen in je custom CSS bestand.

Paytium zal herkennen wanneer er slechts één veld met een bedrag in het formulier is en vervolgens niet het volledige formulier weergeven wanneer de limiet is bereikt. In het onderstaande voorbeeld was er alleen kaartje A in het formulier en omdat de limiet was bereikt, wordt het hele formulier niet weergegeven.


Formulier sluiten vanaf datum

Het is ook mogelijk een formulier helemaal te sluiten vanaf een bepaalde datum. Daarvoor moet until="2018/10/23" toegevoegd worden aan het formulier of een van de velden in het formulier. De datum moet het formaat jaar/maand/dag hebben.

Standaard zal het formulier op die datum het bericht “Payments are nog longer possible” of “Het is niet meer mogelijk te betalen” tonen. Deze tekst is aan te passen door ook nog until_message toe te voegen aan het formulier.

[paytium name="Formulier naam" description="Product Y"]
[paytium_field type="email" label="E-mail adres" required="true" /]
[paytium_field type="label" label="Product X" required="true" amount="25" limit="10" limit_message="Sold out!" item_id="productx" until="2018/10/23" until_message="Payments are no longer possible." /]
[paytium_total label="Te betalen:" /]
[/paytium]

Veelgestelde vragen

Kan ik de limieten resetten?

Jazeker, dat kan op meerdere manieren. Het gemakkelijkste is om de item_id van een individueel item aan te passen naar een nieuw item_id, dan begint Paytium opnieuw met tellen.

De andere optie, waarmee je absoluut alle limieten reset (dus pas op!) is om direct in de database een optie te verwijderen. Doe dit alleen als je al ervaring hebt met het werken in de WordPress database. De limieten worden bijgehouden in een optie met de naam “paytium_item_limits”, als je die verwijdert, begint de telling opnieuw.

Automatische e-mailbevestiging met uniek nummer

Wil je een betalende bezoeker van specifieke informatie voorzien? Dan kun je er voor kiezen om met Paytium een e-mail bevestiging te sturen.

Op het moment dat iemand een bestelling doet ontvangt hij/zij dan automatisch een e-mail met daarin een door jouw gekozen tekst. Dit kan een korte bevestigingstekst zijn, maar ook een uniek ticketnummer, adresgegevens van een evenement etc. Het is maar net welke informatie jij wilt versturen. Deze e-mail dient dan ook als ticket/toegangsbewijs.

Emails kunnen gestuurd worden met de betaalde versies van Paytium, vanaf Paytium Plus. In e-mails kun je alle ingevulde informatie uit het formulier gebruiken door middel van tags.

Een handige tag waarmee je mensen een uniek ticketnummer kan even is {payment-id}. Als je deze toevoegt aan de email, zal die tag automatisch omgezet worden tot een uniek ticketnummer in de email die de bezoeker ontvangt.

iDEAL + WordPress nieuws

één email per maand • informatief • eenvoudig afmelden

Please wait...

Bedankt, je bent succesvol toegevoegd aan de nieuwsbrief!

WordPress expert

Paytium is een project van WordPress expert David de Boer, iDEAL specialist sinds 2008.

Mail gerust naar david@paytium.nl