logo
logo

Veelgestelde vragen


Wat als de Installatie Hulp het niet doet?

Soms werkt het niet om je Mollie account te verbinden aan je website via de Installatie Hulp. Dat merk je soms meteen door een duidelijke foutmelding van Paytium. Het kan ook dat je dit pas door hebt nadat je het een aantal keer tevergeefs hebt geprobeerd.

Je kunt dan het beste de Mollie API keys handmatig kopiëren vanuit Mollie dashboard > Developers en plakken bij Paytium > Instellingen > Mollie API Keys. Daarna moet je meteen verder kunnen en hoef je de Installatie Hulp niet af te maken. Ga verder met het plaatsen van betaalformulieren in je berichten of pagina’s.

Blijf je vastlopen? Ga dan niet te lang doorploeteren, maar stuur een mail naar david@paytium.nl, dan help ik je verder.


KVK nummer echt nodig om iDEAL betalingen te accepteren?

Ja, volgens de wet moet je echt een bedrijf zijn en een Kamer van Koophandel inschrijving hebben om iDEAL betalingen te accepteren.

Tekst van knop aanpassen

De tekst kun je aanpassen met de optie “button_label” die je kunt toevoegen aan de eerste shortcode van je formulier. Zie onderstaand voorbeeld.


Kan ik de tekst na betaling aanpassen?

Jazeker, gebruik de plugin Say What, na installatie ga je naar Extra > Text changes. Maak een nieuwe “text change” met deze details. Vervang “Replacement string” met jou eigen tekst.

Kan ik gebruikers na een betaling redirecten?

Er is een “hook” die je kunt gebruiken om users te redirecten naar een andere pagina nadat ze terug gekomen zijn op je site. De hook heet ‘paytium_after_pt_show_payment_details’ en je kunt het met onderstaande code aanroepen in je functions.php bestand of plaatsen in de plugin “Code Snippets” (tip!).

Vervang “/category/geen-categorie/” bij location.replace met de URL waar je heen wilt redirecten.

function paytium_redirect_after_payment( $payment ) {
if ($payment->status == 'paid' ) {
echo '<script> location.replace("/category/geen-categorie/"); </script>';
exit;
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_show_payment_details', 'paytium_redirect_after_payment', 10, 1 );

In het volgende voorbeeld kun je klanten naar een andere “Bedankt” pagina sturen, afhankelijk van op welke pagina je Paytium formulier stond (vanaf welke pagina klanten zijn gaan afrekenen).

function paytium_redirect_after_payment( $payment ) {
if ( $payment->status == 'paid' ) {

if ( get_permalink() == 'http://www.yourdomain.nl/product-x' ) {
echo '<script> location.replace("http://www.yourdomain.nl/thanks-for-buying-product-x"); </script>';
exit;
} elseif ( get_permalink() == 'http://www.yourdomain.nl/product-y' ) {
echo '<script> location.replace("http://www.yourdomain.nl/thanks-for-buying-product-y"); </script>';
exit;
}

}
}

add_action( 'paytium_after_pt_show_payment_details', 'paytium_redirect_after_payment', 10, 1 );

Kan ik na een betaling mijn eigen code ‘draaien’?

Ja! Er is een hook die je kunt aanroepen op het moment dat Mollie de status van een geslaagde betaling terugstuurt naar de website via hun webhook. De hook heet ‘paytium_after_pt_payment_update_webhook’ en je kunt de code toevoegen aan je functions.php bestand of in de plugin “Code Snippets” (tip!).

function paytium_extra_process_webhook( $payment ) {
if ($payment->status == 'paid' ) {
error_log ('Do some additional processing when Mollie calls the webhook');
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_payment_update_webhook', 'paytium_extra_process_webhook', 10, 1 );

Payment status wordt niet automatisch geupdate

Een 403 foutmelding wanneer de webhookURL aangroepen wordt

De bovenstaande problemen hebben meestal eenzelfde oplossing. Je gebruikt in je WordPress site waarschijnlijk en security plugin die de communicatie van Mollie blokkeert. Controleer de instellingen en het eventuele log van de plugin. In het log zie je wellicht de blocks staan.

En als het mogelijk is om bepaalde IP adressen te whitelisten, doe dat dan met de IP’s van Mollie.

De IP adressen vind je op de website van Mollie.

Extra velden als metadata meesturen naar Mollie

Gebruikte je Paytium voor versie 2.1 en reken je erop dat de informatie uit Extra velden ook zichtbaar is in de Mollie dashboard? Dan is dit artikel voor jou relevant. Voeg onderstaande filter toe (in combinatie met Paytium 2.1) en de informatie zal weer naar Mollie worden meegestuurd als metadata. Het advies is echter om dit niet te doen, tenzij je zeker weet wat de potentiële gevolgen zijn (zie “Achtergrond informatie”).

Filters kun je bijvoorbeeld toevoegen via functions.php of (nog beter) met een plugin zoals Code Snippets.


function paytium_custom_update_metadata_setting() {
return TRUE;
}
add_filter('paytium_add_mollie_metadata', 'paytium_custom_update_metadata_setting');

Achtergrond informatie

Tot versie 2.0 werd informatie die verzameld was via de “Extra velden” in een Paytium formulier (gedeeltelijk) meegestuurd naar Mollie als metadata. Er werd maar een gedeelte van de informatie meegestuurd omdat Mollie maximaal 1024KB aan “data” accepteerde. Deze informatie was dan zichtbaar in het Mollie dashboard als je de betaling opende.

Maar omdat er voor Paytium geen accurate manier is om uit te rekenen wat de totale grote was van alle informatie in de extra velden, kon Paytium ook niet controleren wanneer die informatie meer dan 1024KB groot was. Bij het verzenden van teveel informatie werd er geen betaling aangemaakt en kon de klant niet afrekenen.

Omdat het niet goed te controleren was, kwam het sporadisch voor dat een enkele betaling niet lukte, en dat gebruikers van de Paytium plugin dit niet doorhadden of konden voorkomen.

Mollie heeft daarnaast aangegeven dat het eigenlijk niet de bedoeling is een heleboel informatie mee te sturen via de metadata, het is eigenlijk alleen bedoeld voor enkele basis-gegevens, bijvoorbeeld een intern nummer voor de betaling, een product naam etc (dit stuurt Paytium al mee en dit zal ook niet veranderen).

Om die twee redenen is er voor gekozen om standaard de informatie uit de Extra velden niet meer mee te sturen. Voor gebruikers die gebruik maakten van het zien van de informatie in het Mollie dashboard, dit al langer doen (voor versie 2.1) en weten dat hun formulieren nooit over de limiet heen komen, is een filter toegevoegd waarmee het toevoegen van de informatie wordt ingeschakeld.

In alle gevallen wordt alle informatie die met de betaling te maken heeft opgeslagen in WordPress en Paytium onder  Paytium > Betalingen.

Omschrijvingen van betalingen aanpassen

Het is mogelijk om de omschrijving van een betaling aan te passen met filter paytium_payment_description. Die filter ontvangt de volgende variabelen:

  • $payment_description – de omschrijving
  • $payment – de basis gegevens van de betaling
  • $items – de informatie uit extra velden voor die betaling

Die bovenstaande gegevens worden meegestuurd omdat je ze misschien wilt gebruiken als onderdeel van jou eigen omschrijving. Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe je de omschrijving kunt aanpassen, en er “mijn tekst” achter kunt plakken. Deze code kun je in je website plaatsen, bijvoorbeeld met Code Snippets.

function paytium_custom_payment_description( $payment_description, $payment, $items ) {

$new_description = $payment_description . " mijn tekst";

return $new_description;
}

add_filter( "paytium_payment_description", "paytium_custom_payment_description", 10, 3 );

Extra velden worden niet getoond bij Betalingen > Edit betaling

Als de informatie van extra velden die je aan jouw formulier hebt toegevoegd niet worden getoond en/of opgeslagen, zit er waarschijnlijk een fout in de shortcode van het formulier. Lees dit hoofdstuk over shortcodes in Paytium en controleer dan nogmaals je formulier. Worden alle velden goed afgesloten? Zit er geen verdwaalde HTML tussen de velden?

Als het dan nog niet lukt, stuur dan je code naar david@paytium.nl en dan loop ik het voor je na.

JavaScript problemen met Paytium, of extra velden worden niet opgeslagen

Deze FAQ kan van toepassing zijn in twee situaties:

  • Als de extra velden die je hebt toegevoegd aan je formulier niet opgeslagen en/of getoond worden onder Paytium > Betalingen.
  • Bij je Paytium formulieren zelf een melding (in oranje) verschijnt over het uitgeschakeld zijn van JavaScript
  • Bij je Paytium formulieren zelf een melding (in oranje) verschijnt over het ontbreken van het Paytium JavaScript bestand

In deze gevallen lijkt het erop dat (1) JavaScript uitgeschakeld is in de browser (schakel JavaScript in) of (2) de JavaScript van Paytium niet geladen wordt op je site, of niet altijd. Dit kan komen door plugins die de JS minimizen (verkleinen), bijvoorbeeld W3TOTALCACHE. Soms kan je theme het ook doen, dus die settings kan je ook even nalopen. Meestal is de oplossing het aanpassen van een eenvoudige instelling in een plugin of theme die zich bemoeit met de css en JavaScript (het laden daarvan) van andere plugins.

Ik heb een FAQ van een andere plugin-ontwikkelaar gevonden die misschien het met hetzelfde probleem bij een andere plugin.

Wat ook mogelijk is: je theme heeft geen wp_footer. Dit kun je nakijken of navragen bij de theme ontwikkelaar. Het is een standaardvereiste sinds WordPress 1.5.1, zie onder “Example” op deze pagina.

Als het niet lukt hoor ik het graag want dan help ik je sowieso graag verder, mail dan naar david@paytium.nl.

Kleur en stijl van formulier en knop aanpassen

Verplaatst naar Formulier uiterlijk aanpassen.

Breedte/width van een formulier aanpassen

Verplaatst naar Formulier uiterlijk aanpassen.

Formulier kleur en vorm aanpassen

Verplaatst naar Formulier uiterlijk aanpassen.

iDEAL + WordPress nieuws

één email per maand • informatief • eenvoudig afmelden

Please wait...

Bedankt, je bent succesvol toegevoegd aan de nieuwsbrief!

WordPress expert

Paytium is een project van WordPress expert David de Boer, iDEAL specialist sinds 2008.

Mail gerust naar david@paytium.nl