logo
logo

Veelgestelde vragen

Wat als de Installatie Hulp het niet doet?

Soms werkt het niet om je Mollie account te verbinden aan je website via de Installatie Hulp. Dat merk je soms meteen door een duidelijke foutmelding van Paytium. Het kan ook dat je dit pas door hebt nadat je het een aantal keer tevergeefs hebt geprobeerd.

Je kunt dan het beste de Mollie API keys handmatig kopiëren vanuit Mollie dashboard > Developers en plakken bij Paytium > Instellingen > Mollie API Keys. Daarna moet je meteen verder kunnen en hoef je de Installatie Hulp niet af te maken. Ga verder met het plaatsen van betaalformulieren in je berichten of pagina’s.

Blijf je vastlopen? Ga dan niet te lang doorploeteren, maar stuur een mail naar david@paytium.nl, dan help ik je verder.

Kan ik de kleur, breedte en stijl van het formulier aanpassen?

KVK nummer echt nodig om iDEAL betalingen te accepteren?

Ja, volgens de wet moet je echt een bedrijf zijn en een Kamer van Koophandel inschrijving hebben om iDEAL betalingen te accepteren.

Tekst van knop aanpassen

De tekst kun je aanpassen met de optie “button_label” die je kunt toevoegen aan de eerste shortcode van je formulier. Zie onderstaand voorbeeld.

Kan ik de tekst na betaling aanpassen?

Jazeker! Je kunt ervoor kiezen om tijd te besparen, door gebruik te maken van Paytium Plus of Pro, waar de functionaliteit “Eigen tekst na betaling” al in zit.

Als alternatief kun je ook gebruik maken van de gratis plugin Say What. Na installatie ga je naar Extra > Text changes. Maak een nieuwe “text change” met deze details. Vervang “Replacement string” met jou eigen tekst.

Kan ik gebruikers na een betaling redirecten?

Jazeker, en wel op twee manieren. Je kunt ervoor kiezen om tijd te besparen, door gebruik te maken van Paytium Plus of Pro, waar de functionaliteit “Eigen tekst na betaling” al in zit.

Als je tijd hebt en niet vies bent van een beetje programmeren is er ook een “hook” die je kunt gebruiken om users te redirecten naar een andere pagina nadat ze terug gekomen zijn op je site. De hook heet ‘paytium_after_pt_show_payment_details’ en je kunt het met onderstaande code aanroepen in je functions.php bestand of plaatsen in de plugin “Code Snippets” (tip!).

Vervang “/category/geen-categorie/” bij location.replace met de URL waar je heen wilt redirecten.

function paytium_redirect_after_payment( $payment ) {
if ($payment->status == 'paid' ) {
echo '<script> location.replace("http://www.yourdomain.nl/thanks-for-buying-product-y"); </script>';
exit;
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_show_payment_details', 'paytium_redirect_after_payment', 10, 1 );

In het volgende voorbeeld kun je klanten naar een andere “Bedankt” pagina sturen, afhankelijk van op welke pagina je Paytium formulier stond (vanaf welke pagina klanten zijn gaan afrekenen).

function paytium_redirect_after_payment( $payment ) {
if ( $payment->status == 'paid' ) {
if ( get_permalink() == 'http://www.yourdomain.nl/product-x' ) {
	echo '<script> location.replace("http://www.yourdomain.nl/thanks-for-buying-product-y"); </script>';
exit;
} elseif ( get_permalink() == 'http://www.yourdomain.nl/product-y' ) {
echo '';
exit;
}
}
}
_action( 'paytium_after_pt_show_payment_details', 'paytium_redirect_after_payment', 10, 1 );

Kan ik na een betaling mijn eigen code ‘draaien’?

Ja! Als je na een betaling alleen een andere tekst wilt tonen, zie dan de vorige vraag. Als je daadwerkelijk code wilt “draaien” is er een hook die je kunt aanroepen op het moment dat Mollie de status van een geslaagde betaling terugstuurt naar de website via hun webhook. De hook heet ‘paytium_after_pt_payment_update_webhook’ en je kunt de code toevoegen aan je functions.php bestand of in de plugin “Code Snippets” (tip!).

function paytium_extra_process_webhook( $payment ) {
if ($payment->status == 'paid' ) {
error_log ('Do some additional processing when Mollie calls the webhook');
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_payment_update_webhook', 'paytium_extra_process_webhook', 10, 1 );

Waarom en hoe je verschillende formulieren gebruikt

Soms is het handig niet een formulier, maar meerdere te gebruiken. Hoe je dat netjes doet lees je in deze handleiding. 

Status van betaling wordt niet automatisch geupdate

Wanneer de status van de betaling in de site niet geupdate wordt, maar wel is verandert in het Mollie dashboard, wordt de communicatie van Mollie naar de site waarschijnlijk verstoord.

Security plugin

Je gebruikt in je WordPress site waarschijnlijk en security plugin die de communicatie van Mollie blokkeert. Controleer de instellingen en het eventuele log van de plugin. In het log zie je wellicht de blocks staan.

Sucuri Security wil wel eens de communicatie van Mollie blokkeren. Je kunt het dan whitelisten op hun website bij de WAF in de instellingen van de site.

Site offline of maintenance mode

Als je een plugin gebruikt om de site in onderhoudsmodus te zetten (maintenance mode) dan kan het zijn dat die plugin ook de communicatie blokkeert van Mollie naar de site (en bij ieder verzoek vereist dat iemand eerst inlogt). Schakel de plugin tijdelijk uit en plaats dan een betaling, als de status dan wel aangepast wordt naar Betaald, weet je dat het ook zal werken als de site uit onderhoud gehaald wordt.

Site met beveiligde inlog

Dit onderdeel lijkt een beetje op “Site offline of maintenance mode”, in de zin dat de site achter aan beveiligde inlog zit (bijvoorbeeld via htaccess) en die blokkeert ook de status updates van Mollie.

Server FireWall

Het is mogelijk dat de beveiliging van je webhoster (vaak een firewall) de communicatie van Mollie interpreteert als ongewenst. De firewall blokkeert deze communicatie dan. Je kunt contact opnemen met je hoster en navragen of ze de blacklist en/of logs van de firewall willen nalopen, en/of de access logs van de server. De hoster zal dan onderzoeken: benadert Mollie de server wel? Wat gebeurt er dan,  wordt de communicatie geblokkeerd of doorgelaten?

IP adressen van Mollie whitelisten

En als het mogelijk is om bepaalde IP adressen te whitelisten, doe dat dan met de IP’s van Mollie.

De IP adressen vind je op de website van Mollie.

Paytium integreren met andere plugins of software

Geregeld krijg ik de vraag of Paytium geïntegreeerd kan worden met andere plugins, zoals bijvoorbeeld LearnDash. Het simpele antwoord is “nee”, er is geen koppeling tussen Paytium en andere plugins. Maar, toch zijn er manieren om betalingen te accepteren met Paytium en daar in WordPress meer mee te doen.

Als je bekent bent met PHP, kun je na een geslaagde betalingen in Paytium je eigen PHP code laten draaien. Daarmee kun je dus andere plugins aanroepen en in zo’n plugin bijvoorbeeld een order/gebruikers of wat dan ook aanmaken.

Een andere mogelijkheid, waarvoor je geen PHP hoeft te kennen, is om na een bepaalde actie in een plugin, mensen door te sturen naar een betaallink in Paytium. Bijvoorbeeld na een aanmelding op een cursus in LearnDash, laat je via een redirect of een link (die mensen kunnen klikken) een betaling starten in Paytium. Je vult via de link dan bijvoorbeeld het bedrag in. De andere plugin moet dit wel ondersteunen, en dit heet dan vaak “variables in url” of iets in die zin.

Een derde optie is om met Paytium in WordPress gebruikers aan te maken na betaling en met een bepaalde rol. Dit werkt het beste als zo’n plugin gebruikers rollen ondersteunt, en bijvoorbeeld toegang geeft tot een cursus op basis van zo’n rol. Dan laat je Paytium een gebruiker aanmaken met rol “um_member” bijvoorbeeld (in het geval van Ultimate Member.

Extra velden als metadata meesturen naar Mollie

Gebruikte je Paytium voor versie 2.1 en reken je erop dat de informatie uit Extra velden ook zichtbaar is in de Mollie dashboard? Dan is dit artikel voor jou relevant. Voeg onderstaande filter toe (in combinatie met Paytium 2.1) en de informatie zal weer naar Mollie worden meegestuurd als metadata. Het advies is echter om dit niet te doen, tenzij je zeker weet wat de potentiële gevolgen zijn (zie “Achtergrond informatie”).

Filters kun je bijvoorbeeld toevoegen via functions.php of (nog beter) met een plugin zoals Code Snippets.

function paytium_custom_update_metadata_setting() {
return TRUE;
}
add_filter('paytium_add_mollie_metadata', 'paytium_custom_update_metadata_setting');

Achtergrond informatie

Tot versie 2.0 werd informatie die verzameld was via de “Extra velden” in een Paytium formulier (gedeeltelijk) meegestuurd naar Mollie als metadata. Er werd maar een gedeelte van de informatie meegestuurd omdat Mollie maximaal 1024KB aan “data” accepteerde. Deze informatie was dan zichtbaar in het Mollie dashboard als je de betaling opende.

Maar omdat er voor Paytium geen accurate manier is om uit te rekenen wat de totale grote was van alle informatie in de extra velden, kon Paytium ook niet controleren wanneer die informatie meer dan 1024KB groot was. Bij het verzenden van teveel informatie werd er geen betaling aangemaakt en kon de klant niet afrekenen.

Omdat het niet goed te controleren was, kwam het sporadisch voor dat een enkele betaling niet lukte, en dat gebruikers van de Paytium plugin dit niet doorhadden of konden voorkomen.

Mollie heeft daarnaast aangegeven dat het eigenlijk niet de bedoeling is een heleboel informatie mee te sturen via de metadata, het is eigenlijk alleen bedoeld voor enkele basis-gegevens, bijvoorbeeld een intern nummer voor de betaling, een product naam etc (dit stuurt Paytium al mee en dit zal ook niet veranderen).

Om die twee redenen is er voor gekozen om standaard de informatie uit de Extra velden niet meer mee te sturen. Voor gebruikers die gebruik maakten van het zien van de informatie in het Mollie dashboard, dit al langer doen (voor versie 2.1) en weten dat hun formulieren nooit over de limiet heen komen, is een filter toegevoegd waarmee het toevoegen van de informatie wordt ingeschakeld.

In alle gevallen wordt alle informatie die met de betaling te maken heeft opgeslagen in WordPress en Paytium onder  Paytium > Betalingen.

Gebruiker aanmaken die alleen Paytium kan beheren

Soms wil je een WordPress gebruiker hebben, die wel in de admin kan inloggen, maar dan alleen Paytium kan “zien”, om bijvoorbeeld een export van alle betalingen te doen. Dat kan!

Maak erst de gebruiker aan, en installeer daarna “Advanced Access Manager“. Daarmee kun je de rechten voor specifiek die gebruiker instellen, zodat die alleen Paytium kan benaderen in de WordPress admin.

Omschrijvingen van betalingen aanpassen

Het is mogelijk om de omschrijving van een betaling aan te passen met filter paytium_payment_description. Die filter ontvangt de volgende variabelen:

  • $payment_description – de omschrijving
  • $payment – de basis gegevens van de betaling
  • $items – de informatie uit extra velden voor die betaling

Die bovenstaande gegevens worden meegestuurd omdat je ze misschien wilt gebruiken als onderdeel van jou eigen omschrijving. Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe je de omschrijving kunt aanpassen, en er “mijn tekst” achter kunt plakken. Deze code kun je in je website plaatsen, bijvoorbeeld met Code Snippets.

function paytium_custom_payment_description( $payment_description, $payment, $items ) {
$new_description = $payment_description . " mijn tekst";
return $new_description;
}
add_filter( "paytium_payment_description", "paytium_custom_payment_description", 10, 3 );

Extra velden worden niet getoond bij Betalingen > Edit betaling

Als de informatie van extra velden die je aan jouw formulier hebt toegevoegd niet worden getoond en/of opgeslagen, zit er waarschijnlijk een fout in de shortcode van het formulier. Lees dit hoofdstuk over shortcodes in Paytium en controleer dan nogmaals je formulier. Worden alle velden goed afgesloten? Zit er geen verdwaalde HTML tussen de velden?

Als het dan nog niet lukt, stuur dan je code naar david@paytium.nl en dan loop ik het voor je na.

Waar worden de betalingen opgeslagen?

Alle informatie van alle betalingen wordt in WordPress zelf opgeslagen. Je kunt de betalingen ook bekijken in Paytium > Betalingen.

Ben je technisch aangelegd? Wil je weten waar exact Paytium alles opslaat in de WordPress database? Komtie!

Paytium slaat alle betalingen op in de wp_posts tabel. De post_type is dan pt_payment. Je kunt dus ook database queries schrijven naar wp_posts met het correcte post_type en dan kom je vanzelf je betalingen tegen.

Dat heeft een aantal voordelen, en ook WooCommerce doet het zo. Voor grotere webshops heeft het ook nadelen en daarom is WooCommerce van plan uiteindelijk data in eigen tabellen te plaatsen.

Als je betalingen wilt exporteren kun je misschien een WP Posts export plugin gebruiken, of de Export van Paytium Pro zelf.null

JavaScript problemen en/of extra velden worden niet opgeslagen

Deze FAQ kan van toepassing zijn in de volgende situaties:

  • Als de extra velden die je hebt toegevoegd aan je formulier niet opgeslagen en/of getoond worden onder Paytium > Betalingen.
  • Bij je Paytium formulieren zelf een melding (in oranje) verschijnt over het uitgeschakeld zijn van JavaScript
  • Bij je Paytium formulieren zelf een melding (in oranje) verschijnt over het ontbreken van het Paytium JavaScript bestand

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  • JavaScript uitgeschakeld is in de browser (schakel JavaScript in)
  • de JavaScript van Paytium wordt niet (altijd) geladen wordt op je site
  • er is een plugin die conflicteert met de JavaScript van Paytium

Mogelijke oplossingen:

  • Dit kan komen door plugins die de JS minimizen (verkleinen), bijvoorbeeld W3TOTALCACHE. Soms kan je theme het ook doen, dus die settings kan je ook even nalopen. Meestal is de oplossing het aanpassen van een eenvoudige instelling in een plugin of theme die zich bemoeit met de css en JavaScript (het laden daarvan) van andere plugins.
  • Wat ook mogelijk is: je theme heeft geen wp_footer. Dit kun je nakijken of navragen bij de theme ontwikkelaar. Het is een standaardvereiste sinds WordPress 1.5.1, zie onder “Example” op deze pagina.
  • Als je WP SpamShield gebruikt: niet doen. Deze plugin wordt ten eerste niet meer getoond op wordpress.org, wat ik persoonlijk een nadeel vindt. Maar daarnaast zorgt deze plugin voor conflicten met Paytium en andere plugins. De anti-spam functionaliteit is iets te streng. Ik gebruik tegenwoordig zelf CleanTalk.

Als het niet lukt hoor ik het graag want dan help ik je sowieso graag verder, mail dan naar david@paytium.nl.

Paytium en WordPress Multisite

Je kunt Paytium gebruiken in een WordPress Multisite.

Netwerk activeren

Je kunt Paytium “Netwerk activeren”. Als administrator van het netwerk installeer je Paytium dan in de Netwerk Admin waardoor Paytium toegankelijk en geactiveerd wordt voor alle sites in dat netwerk. De beheerders van die sites moeten daarna Paytium zelf inrichten door de Installatie Hulp door te lopen en een betaalformulier te maken. De sites delen hun API keys en betalingen niet.

Om Paytium te “netwerk activeren” klik je vanuit het “Network Admin” linksboven op “My Sites > Network Admin > Plugins”, daar kun je klikken op de knop “Add new”. In het volgende venster kun je zoeken op “Paytium”. Daar kun je Paytium installeren en activeren voor het hele netwerk door te klikken op “Network activate”.

Activeren per site

Om Paytium alleen te installeren, en niet activeren op alle sites, klik je vanuit het “Network Admin” linksboven op “My Sites > Network Admin > Plugins”, daar kun je klikken op de knop “Add new”. In het volgende venster kun je zoeken op “Paytium”. Daar kun je Paytium installeren. Klik na de installatie niet op “Network activate”. Jij kunt nu per site Paytium activeren.

Administrators zonder “netwerk” rechter (die zijn niet zoals jouw een “Network Administrator” maar een normale “Administrator” van een enkele site) kunnen standaard het menu “Plugins” niet zien, en dus ook geen plugins activeren. Als je wel wilt toestaan dat ze plugins kunnen zien en activeren, schakel je dit in bij “My Sites > Network Admin > Settings > Enable administration menus > Plugins”.

Producten met verschillende belasting percentages

LET OP: ik ben geen accountant, dus je moet altijd onderstaande informatie verifiëren bij de Belastingdienst of je eigen boekhouder/accountant.

In sommige gevallen wordt er een gecombineerd product verkocht via Paytium, met verschillende BTW percentages. Bijvoorbeeld een kaartje voor een event waar zowel eten als drinken. Volgens sommige ondernemers bestaat de btw voor de kaarten van zo’n evenement uit twee verschillende percentages. 9% en 21%. Dus in de verkoopprijs van de kaarten zitten dus artikelen/diensten met zowel hoog als laag tarief. Dit is in Paytium niet mogelijk (en ik ken geen WordPress plugin waarin dat wel eenvoudig kan).

De Belastingdienst is gelukkig de beroerdste niet, in een dergelijk geval kan gebruik gemaakt worden van het concept “gecombineerd product”.  Zie “Combinatie van goederen en diensten“.

EU VAT MOSS en Europese belastingen

LET OP: ik ben geen accountant, dus je moet altijd onderstaande informatie verifiëren bij de Belastingdienst of je eigen boekhouder/accountant. Afhankelijk van het land van de afnemer gelden er andere regels met betrekking tot de BTW en welk BTW-percentage er gerekend moet worden voor diensten en producten.

Voor meer achtergrondinformatie kun je googlen op “VAT MOSS”. Paytium ondersteunt dit niet, want het is ontwikkel als hoofdzakelijk een product voor de Nederlandse markt. Maar, goed nieuws, sinds 2019 is de wetgeving aangepast, waardoor in de meeste gevallen Nederlandse ondernemers geen rekening hoeven te houden met de Europese VAT MOSS wetgeving. Dit is nu namelijk omzet afhankelijk: “Ondernemers die jaarlijks voor minder dan € 10.000 omzet leveren aan particulieren in andere EU-landen, mogen Nederlandse BTW in rekening brengen en aangeven” (bron). 

iDEAL + WordPress nieuws

één email per maand • informatief • eenvoudig afmelden

Please wait...

Bedankt, je bent succesvol toegevoegd aan de nieuwsbrief!

WordPress expert

Paytium is een project van WordPress expert David de Boer, iDEAL specialist sinds 2008.

Mail gerust naar david@paytium.nl