Veelgestelde vragen
Wat als de Installatie Hulp het niet doet?
Soms werkt het niet om je Mollie account te verbinden aan je website via de Installatie Hulp. Dat merk je soms meteen door een duidelijke foutmelding van Paytium. Het kan ook dat je dit pas door hebt nadat je het een aantal keer tevergeefs hebt geprobeerd.
Je kunt dan het beste de Mollie API keys handmatig kopiëren vanuit Mollie dashboard > Developers en plakken bij Paytium > Instellingen > Mollie API Keys. Daarna moet je meteen verder kunnen en hoef je de Installatie Hulp niet af te maken. Ga verder met het plaatsen van betaalformulieren in je berichten of pagina’s.
Vragen? Mail naar support@paytium.nl.
Waar vindt ik de Live en Test API keys?
Kan ik de kleur, breedte en stijl van het formulier aanpassen?
Dat kan, zie Formulier uiterlijk aanpassen.
KVK nummer echt nodig om iDEAL betalingen te accepteren?
Ja, volgens de wet moet je echt een bedrijf zijn en een Kamer van Koophandel inschrijving hebben om iDEAL betalingen te accepteren.
Tekst van knop aanpassen
De tekst kun je aanpassen met de optie “button_label” die je kunt toevoegen aan de eerste shortcode van je formulier. Zie onderstaand voorbeeld.

Waarom is mijn betaalknop niet zichtbaar in het formulier?
Als het nog steeds niet wordt weergegeven, gebruik dan in je shortcode.
[paytium_button label="Betalen" /]
Waarom is de betaal knop niet zichtbaar in Chrome of andere browsers?
Hier een voorbeeld:

Wat moet ik doen als er een foutmelding verschijnt bij het indienen van het formulier-> button_label = “bestellen” ?
Een API key moet beginnen met “test” of “live” en moet minimal 30 tekens lang zijn. Zo niet is het kwestie van een ‘invalid API key” en verschijnt er een foutmelding bij het indienen van het formulier.
Hoe belangrijk zijn de ” aanhalingstekens ” ?
Het is dus altijd super belangrijk om consequent de juiste dubbele
aanhalingstekens te gebruiken. Dit geld voor je hele op maat gemaakte code.Juiste gebruikelijke aanhalingstekens:
[paytium_discounts label= "Korting" placeholder= "kortingscode
button_title=toepassen codes= " test_code_1/test_code_2/form_10 " types=
"percentage/percentage/amount " discounts= "0/0/10"/]
[paytium_total /]
aanhalings tekens, waardoor de PHP breekt:
[paytium_discounts label=“Korting” placeholder=“kortingscode
button_title=toepassen codes=“test_code_1/test_code_2/form_10”
types=“percentage/percentage/amount” discounts=“0/0/10” /]
[paytium_total /]
wordt hier voorzichtig mee om te gaan.Waarom verschijnt de code op mijn formulier of werkt mijn code niet ?
Hierdoor ‘’breekt’ de code of de PHP.
In het geval van van bijvoorbeeld: niet correcte aanhalingstekens of bij het gebruik het gebruik van het gebruikt van “<” and “>” in je code enz.
Juiste aanhalingstekens zijn niet “” maar ” “.
Wil je “<” en “>” gebruiken die dan het volgende:
Voor “>” gebruik >
Voor “<” gebruik <
Je kan ook als je wilt voor de groter dan of kleiner dan gewoon ook die woorden groter dan of kleiner dan gebruiken.
Waarom verschijnt de Foutmelding : ‘Een heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site’?
Prachtige code:
[paytium name="Formulier naam " description="Product naam" button_label="Nu kopen"] [paytium_field type="text" label="Naam" required="true" /] [paytium_field type="email" label="Email" required="true" /] [paytium_field type="checkbox" label="Kaartjes voorstelling 18:00" options="7.99 - standaard/14.99 - Luxe" options_are_amounts="true" quantity="true" limit="70" limit_message="VOL" item_id="Kaartjes voor voorstelling om 18:00 op 1 April" /] [paytium_total label="Bedrag" /] [paytium_emails id="1086" /] [/paytium]
Foutmelding:
Het kan van alles zijn. Om achter te komen wat, controleer je eerst of de WP debug log geactiveerd is in je site.Niet ? Activeer het.
Ga vervolgens terug naar de foutmelding klik op de link voor meer informatie.
Hoe belangrijk zijn ‘spaties’?
Het is dus altijd super belangrijk om geen extra/onnodige spaties te gebruiken in je code :
Juiste code zonder spaties:
[paytium name="Formulier naam " description="Product naam"button_label="Betaal"] [paytium_field type="dropdown" label="Naam " options="lalala/tutti-frutti/yesyes" required="true" /] [paytium_field type="checkbox" label="Selecteer " options="yes/yesyes/yesyesyes" required="true" /]
Foutieve code met spaties:
[ paytium name="Formulier naam " description="Product naam" button_label="Pay"] [ paytium_field type="dropdown" label="Naam " options="lalala/tutti-frutti/yesyes" required="true" /] [ paytium_field type="checkbox" label="Selecteer " options="lalala/tutti-frutti/yesyes" required="true" /]
Zie je het ?
Yup,er is een spatie tussen “[” en de eerste letter, die het veroorzaakt.
Aangeraden wordt hier voorzichtig mee om te gaan.
Belangrijk is om altijd even na te kijken of de visuele WP editor de spans inzet ofzo. Gebeurd dat, dan gewoon in de teksttab plaatsen, dat garandeert ook dat goed gaat.
Waarom verschijnt de Foutmelding : ‘Een heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site’?
Prachtige code:
[paytium name="Formulier naam " description="Product naam" button_label="Nu kopen"] [paytium_field type="text" label="Naam" required="true" /] [paytium_field type="email" label="Email" required="true" /] [paytium_field type="checkbox" label="Kaartjes voorstelling 18:00" options="7.99 - standaard/14.99 - Luxe" options_are_amounts="true" quantity="true" limit="70" limit_message="VOL" item_id="Kaartjes voor voorstelling om 18:00 op 1 April" /] [paytium_total label="Bedrag" /] [paytium_emails id="1086" /] [/paytium]
Foutmelding:
Het kan van alles zijn. Om achter te komen wat, controleer je eerst of de WP debug log geactiveerd is in je site.
Niet? Activeer het.
Ga vervolgens terug naar de foutmelding klik op de link voor meer informatie.
Kan ik de tekst na betaling aanpassen?
Jazeker! Je kunt ervoor kiezen om tijd te besparen, door gebruik te maken van Paytium Plus of Pro, waar de functionaliteit “Eigen tekst na betaling” al in zit.
Kan ik gebruikers na een betaling redirecten?
Jazeker, en wel op twee manieren. Je kunt ervoor kiezen om tijd te besparen, door gebruik te maken van Paytium Plus of Pro, waar de functionaliteit “Eigen tekst na betaling” al in zit.
Als je tijd hebt en niet vies bent van een beetje programmeren is er ook een “hook” die je kunt gebruiken om users te redirecten naar een andere pagina nadat ze terug gekomen zijn op je site. De hook heet ‘paytium_after_pt_show_payment_details’ en je kunt het met onderstaande code aanroepen in je functions.php bestand of plaatsen in de plugin “Code Snippets” (tip!).
Vervang “/category/geen-categorie/” bij location.replace met de URL waar je heen wilt redirecten.
function paytium_redirect_after_payment( $payment ) {
if ($payment->status == 'paid' ) {
echo '<script> location.replace("http://www.yourdomain.nl/thanks-for-buying-product-y"); </script>';
exit;
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_show_payment_details', 'paytium_redirect_after_payment', 10, 1 );
In het volgende voorbeeld kun je klanten naar een andere “Bedankt” pagina sturen, afhankelijk van op welke pagina je Paytium formulier stond (vanaf welke pagina klanten zijn gaan afrekenen).
function paytium_redirect_after_payment( $payment ) {
if ( $payment->status == 'paid' ) {
if ( get_permalink() == 'http://www.yourdomain.nl/product-x' ) {
echo '<script> location.replace("http://www.yourdomain.nl/thanks-for-buying-product-y"); </script>';
exit;
} elseif ( get_permalink() == 'http://www.yourdomain.nl/product-y' ) {
echo '';
exit;
}
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_show_payment_details', 'paytium_redirect_after_payment', 10, 1 );
Kan ik na een betaling mijn eigen code ‘draaien’?
Ja! Als je na een betaling alleen een andere tekst wilt tonen, zie dan de vorige vraag. Als je daadwerkelijk code wilt “draaien” is er een hook die je kunt aanroepen op het moment dat Mollie de status van een geslaagde betaling terugstuurt naar de website via hun webhook. De hook heet ‘paytium_after_pt_payment_update_webhook’ en je kunt de code toevoegen aan je functions.php bestand of in de plugin “Code Snippets” (tip!).
function paytium_extra_process_webhook( $payment ) {
if ($payment->status == 'paid' ) {
error_log ('Do some additional processing when Mollie calls the webhook');
}
}
add_action( 'paytium_after_pt_payment_update_webhook', 'paytium_extra_process_webhook', 10, 1 );
Waarom en hoe je verschillende formulieren gebruikt
Soms is het handig niet een formulier, maar meerdere te gebruiken. Hoe je dat netjes doet lees je in deze handleiding.
FAQ: De tags in de geautomatiseerde e-mails veranderen steeds, hoe dit te vermijden?
De tags in de geautomatiseerde e-mails veranderen steeds, je pas ze aan in het gedeelte voor de e-mail bijv {pt-field-email-9}, dan wordt de volgende x de nummering automatisch veranderd naar {pt-field-email-24} en hierdoor worden de gegevens niet mee gestuurd in de e-mail : de tags veranderd dus van bijvoorbeeld 3 naar 23, je wilt weten hoe je dat kan uitschakelen?
Oplossing:
Het advies blijft om 1 formulier per pagina te plaatsen. Als je één e-mail template voor meerdere formulieren gebruikt, moet je de velden in dezelfde volgorde plaatsen. Als je verschillende velden in deze formulieren heeft, moet je verschillende templates voor die formulieren maken en de shortcode [paytium_emails] gebruiken.
Ga ook naar : https://www.paytium.nl/handleiding/emails/#specifieke-emails-per-formulier
Status van betaling wordt niet automatisch geupdate
Wanneer de status van de betaling in de site niet geupdate wordt, maar wel is verandert in het Mollie dashboard, wordt de communicatie van Mollie naar de site waarschijnlijk verstoord.
HTTP naar HTTPS redirect
Werkt je site ook over HTTPS? Controleer dat het niet mogelijk is voor site bezoekers om de site ook via HTTP te benaderen. Je moet ze automatisch redirecten naar HTTPS. Een redirect van HTTP naar HTTPS door Mollie zorgt er namelijk voor dat de POST information verloren gaat, en dan kan de betaling niet verwerkt worden. Controleer ook eventuele andere HTTPS instellingen of plugins die je gebruikt.
Security plugin
Je gebruikt in je WordPress site waarschijnlijk en security plugin die de communicatie van Mollie blokkeert. Controleer de instellingen en het eventuele log van de plugin. In het log zie je wellicht de blocks staan.
Sucuri Security wil wel eens de communicatie van Mollie blokkeren. Je kunt het dan whitelisten op hun website bij de WAF in de instellingen van de site.
Site offline of maintenance mode
Als je een plugin gebruikt om de site in onderhoudsmodus te zetten (maintenance mode) dan kan het zijn dat die plugin ook de communicatie blokkeert van Mollie naar de site (en bij ieder verzoek vereist dat iemand eerst inlogt). Schakel de plugin tijdelijk uit en plaats dan een betaling, als de status dan wel aangepast wordt naar Betaald, weet je dat het ook zal werken als de site uit onderhoud gehaald wordt.
Site met beveiligde inlog
Dit onderdeel lijkt een beetje op “Site offline of maintenance mode”, in de zin dat de site achter aan beveiligde inlog zit (bijvoorbeeld via htaccess) en die blokkeert ook de status updates van Mollie.
Server FireWall
Het is mogelijk dat de beveiliging van je webhoster (vaak een firewall) de communicatie van Mollie interpreteert als ongewenst. De firewall blokkeert deze communicatie dan. Je kunt contact opnemen met je hoster en navragen of ze de blacklist en/of logs van de firewall willen nalopen, en/of de access logs van de server. De hoster zal dan onderzoeken: benadert Mollie de server wel? Wat gebeurt er dan, wordt de communicatie geblokkeerd of doorgelaten?
IP adressen van Mollie whitelisten
En als het mogelijk is om bepaalde IP adressen te whitelisten, doe dat dan met de IP’s van Mollie.
Alle FAQ’s bij ‘Abonnement Stopzetten’ Knop
> Alle FAQ’s ‘Abonnement Stopzetten’ Knop
Fout melding ‘Opslaan Mislukt’
Stelling:
Je gebruikt een editor en Paytium en het heeft prima gewerkt maar ineens krijg je plotseling bij elke pagina waar een Paytium shortcode in verwerkt is en een melding dat update / opslaan mislukt is. (Vaak vermeld de melding erbij wat je eraan kunt doen).
Stel dat je een vermoeden hebt dat alle pagina’s waar geen Paytium code is laten zich wel prima opslaan en bij eventuele aanpassing in de Paytium shortcode toch wel lijkt dat alles degelijk opgeslagen wordt en de aanpassingen aangepast zijn.
Maar de melding verschijnt toch?
Voor wat Paytium plugin betreft:
Schakel ‘De-activate’ Paytium plugin uit om te controleren of de issue zich nog steeds voordoet en schakel ‘Activate” het vervolgens weer in. Altijd eerst een backup maken! Dat zou het moeten doen.
Is het niet zo ? Dan is Paytium wel ge-cleared.
Andere stappen die je kunt volgen zijn:
- Neem contact op met je hosting bedrijf : PHP variables aanpassing, controle uitvoeren op server bron, bekijk de server configuraties and herstel
- Tijdelijk alle WP plugins systematisch uit schakelen om de conflicterende plugin te vinden. Altijd eerst een backup maken!
- De browser verschonen
- Controleer op firewall blockage
Nog steeds een issue ? Mail gerust naar support@paytium.nl met de uitkomst.
Fout melding : ‘Het valideren van dit formulier is mislukt’
Volgende stappen al gedaan ? -> Plugin vinden, Plugin leeg halen geheugen,
Deactiveren, Updaten, Weer activeren
Als probleem blijf bestaan -> Bestanden in geheugen weghalen via FTP,
Deactiveren, Updaten, Weer activeren.
Probeer ook de browser te verschonen.
De internet instellingen nakijken eventueel resetten of aanklikken.
De browser/cache verschonen : https://www.wikihow.com/Clear-Your-Browser%27s-Cache.
Let op ! : Zoals met alle updates het geval is altijd eerst een backup maken!
Paytium integreren met andere plugins of software
Geregeld krijgen wij de vraag of Paytium geïntegreeerd kan worden met andere plugins, zoals bijvoorbeeld LearnDash. Het simpele antwoord is “nee”, er is geen koppeling tussen Paytium en andere plugins. Maar, toch zijn er manieren om betalingen te accepteren met Paytium en daar in WordPress meer mee te doen.
Als je bekent bent met PHP, kun je na een geslaagde betalingen in Paytium je eigen PHP code laten draaien (zie boven FAQ “Kan ik na een betaling mijn eigen code ‘draaien’?”). Daarmee kun je dus andere plugins aanroepen en in zo’n plugin bijvoorbeeld een order/gebruikers of wat dan ook aanmaken.
Een andere mogelijkheid, waarvoor je geen PHP hoeft te kennen, is om na een bepaalde actie in een plugin, mensen door te sturen naar een betaallink in Paytium. Bijvoorbeeld na een aanmelding op een cursus in LearnDash, laat je via een redirect of een link (die mensen kunnen klikken) een betaling starten in Paytium. Je vult via de link dan bijvoorbeeld het bedrag in. De andere plugin moet dit wel ondersteunen, en dit heet dan vaak “variables in url” of iets in die zin.
Een derde optie is om met Paytium in WordPress gebruikers aan te maken na betaling en met een bepaalde rol. Dit werkt het beste als zo’n plugin gebruikers rollen ondersteunt, en bijvoorbeeld toegang geeft tot een cursus op basis van zo’n rol. Dan laat je Paytium een gebruiker aanmaken met rol “um_member” bijvoorbeeld (in het geval van Ultimate Member.
QR codes: Mollie ondersteunt QR-codes-> Kan met Paytium hiervan gebruik gemaakt worden?
Ook kan je een QR code als bijlage sturen.
Paytium en een kalender om data te selecteren?
Indien je een Paytium formulier in een plugin zoals WP The Events Calendar
plug-in wilt plaatsen, kan je dat doen.
Het ziet er dan als volgt uit: (voorbeeld)
(Je Paytium code en Event Calendar. Ze zullen gewoon op dezelfde pagina staan)

Extra velden als metadata meesturen naar Mollie
Gebruikte je Paytium voor versie 2.1 en reken je erop dat de informatie uit Extra velden ook zichtbaar is in de Mollie dashboard? Dan is dit artikel voor jou relevant. Voeg onderstaande filter toe (in combinatie met Paytium 2.1) en de informatie zal weer naar Mollie worden meegestuurd als metadata. Het advies is echter om dit niet te doen, tenzij je zeker weet wat de potentiële gevolgen zijn (zie “Achtergrond informatie”).
Filters kun je bijvoorbeeld toevoegen via functions.php of (nog beter) met een plugin zoals Code Snippets.
function paytium_custom_update_metadata_setting() {
return TRUE;
}
add_filter('paytium_add_mollie_metadata', 'paytium_custom_update_metadata_setting');
Achtergrond informatie
Tot versie 2.0 werd informatie die verzameld was via de “Extra velden” in een Paytium formulier (gedeeltelijk) meegestuurd naar Mollie als metadata. Er werd maar een gedeelte van de informatie meegestuurd omdat Mollie maximaal 1024KB aan “data” accepteerde. Deze informatie was dan zichtbaar in het Mollie dashboard als je de betaling opende.
Maar omdat er voor Paytium geen accurate manier is om uit te rekenen wat de totale grote was van alle informatie in de extra velden, kon Paytium ook niet controleren wanneer die informatie meer dan 1024KB groot was. Bij het verzenden van teveel informatie werd er geen betaling aangemaakt en kon de klant niet afrekenen.
Omdat het niet goed te controleren was, kwam het sporadisch voor dat een enkele betaling niet lukte, en dat gebruikers van de Paytium plugin dit niet doorhadden of konden voorkomen.
Mollie heeft daarnaast aangegeven dat het eigenlijk niet de bedoeling is een heleboel informatie mee te sturen via de metadata, het is eigenlijk alleen bedoeld voor enkele basis-gegevens, bijvoorbeeld een intern nummer voor de betaling, een product naam etc (dit stuurt Paytium al mee en dit zal ook niet veranderen).
Om die twee redenen is er voor gekozen om standaard de informatie uit de Extra velden niet meer mee te sturen. Voor gebruikers die gebruik maakten van het zien van de informatie in het Mollie dashboard, dit al langer doen (voor versie 2.1) en weten dat hun formulieren nooit over de limiet heen komen, is een filter toegevoegd waarmee het toevoegen van de informatie wordt ingeschakeld.
In alle gevallen wordt alle informatie die met de betaling te maken heeft opgeslagen in WordPress en Paytium onder Paytium > Betalingen.
Gebruiker aanmaken die alleen Paytium kan beheren
Soms wil je een WordPress gebruiker hebben, die wel in de admin kan inloggen, maar dan alleen Paytium kan “zien”, om bijvoorbeeld een export van alle betalingen te doen. Dat kan!
Maak eerst de gebruiker aan, en installeer daarna “Advanced Access Manager“. Daarmee kun je de rechten voor specifiek die gebruiker instellen, zodat die alleen Paytium kan benaderen in de WordPress admin.
Omschrijvingen van betalingen aanpassen
Het is mogelijk om de omschrijving van een betaling aan te passen met filter paytium_payment_description
. Die filter ontvangt de volgende variabelen:
$payment_description
– de omschrijving$payment
– de basis gegevens van de betaling$items
– de informatie uit extra velden voor die betaling
Die bovenstaande gegevens worden meegestuurd omdat je ze misschien wilt gebruiken als onderdeel van jou eigen omschrijving. Het onderstaande voorbeeld laat zien hoe je de omschrijving kunt aanpassen, en er “mijn tekst” achter kunt plakken. Deze code kun je in je website plaatsen, bijvoorbeeld met Code Snippets.
function paytium_custom_payment_description( $payment_description, $payment, $items ) {
$new_description = $payment_description . " mijn tekst";
return $new_description;
}
add_filter( "paytium_payment_description", "paytium_custom_payment_description", 10, 3 );
Wat gebeurd er als je de melding krijgt: ‘Geen (geldig) bedrag ingevuld of het bedrag is te laag’ ?
Nu : Wat als ik een product gratis wilt aanbieden of weggeven als een lokkertje?
Maak een pagina met inhoud die alleen geregistreerde gebruikers kunnen zien en daar een “Formulier zonder betaling” aan toevoegen.
Gebruikt hiervoor Paytium Plus, Pro of Premium en redirect je gebruikers naar een gewenste pagina met de functionaliteiten “Eigen tekst na betaling“ en “Discount code Plus.“
Gegevens NAW toekomstige facturen aanpassen
Dit kan je niet via Paytium interface doen.
Ben je technisch aangelegd? Hier komt ie!
Je bent bekend met de database (altijd raadzaam), vindt dan nu:
“First payment” van het abonnement bij “{prefix}_postmeta“ table in de database en bewerk de naam en het adres (straat, huisnummer en postcode etc. ( Automatische terugkerende betalingen velden data kopiëren van “First payment”.)
Heads up! -> Doet dit alleen als je weet wat je doet.
Extra velden worden niet getoond bij Betalingen > Edit betaling
Als de informatie van extra velden die je aan jouw formulier hebt toegevoegd niet worden getoond en/of opgeslagen, zit er waarschijnlijk een fout in de shortcode van het formulier. Lees dit hoofdstuk over shortcodes in Paytium en controleer dan nogmaals je formulier. Worden alle velden goed afgesloten? Zit er geen verdwaalde HTML tussen de velden?
Als het dan nog steeds niet lukt, stuur dan je code naar support@paytium.nl en dan lopen wij het voor je na.
Waar worden de betalingen opgeslagen?
Alle informatie van alle betalingen wordt in WordPress zelf opgeslagen. Je kunt de betalingen ook bekijken in Paytium > Betalingen.
Ben je technisch aangelegd? Wil je weten waar exact Paytium alles opslaat in de WordPress database? Komtie!
Paytium slaat alle betalingen op in de wp_posts tabel. De post_type
is dan pt_payment
. Je kunt dus ook database queries schrijven naar wp_posts
met het correcte post_type
en dan kom je vanzelf je betalingen tegen.
Dat heeft een aantal voordelen, en ook WooCommerce doet het zo. Voor grotere webshops heeft het ook nadelen en daarom is WooCommerce van plan uiteindelijk data in eigen tabellen te plaatsen.
Als je betalingen wilt exporteren kun je misschien een WP Posts export plugin gebruiken, of de Export van Paytium Pro zelf.
Waarom is het niet mogelijk mobiel om een betaling te verzenden of wordt er geen totaal bedrag weergegeven?
Het is goed mogelijk dat er op je website een andere plugin is die de fout heeft in de javascript , die zorgt er dan weer voor dat de code van Paytium en andere plugins niet goed kan laden. Je kan dat bijvoorbeeld zien in de develop tools van Chrome. Kijk of er updates zijn voor deze plugins , wellicht verhelpen die het meteen. En anders kun je ze tijdelijk uitschakelen terwijl je de ontwikkelaars vraagt om een fix.
Waar komen de gegevens van de gebruikers uit het Paytium-formulier terecht?
User payments data wordt opgeslagen in wp_posts and wp_postmeta DB tables.
Hoe zit het met de nieuwe AVG wet met betrekking tot de privacy en data van het contact formulier?
De data zit in WordPress (posts en post meta table en users table) dus het is onderdeel van je website. Paytium slaat het nergens anders op.
JavaScript problemen en/of extra velden worden niet opgeslagen
Het is belangrijk dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Paytium maakt veel gebruik van JavaScript en als het niet goed geladen wordt kan er veel mis gaan met de registratie van gegevens en betalingen.
Deze FAQ kan van toepassing zijn in de volgende situaties:
- Als de extra velden die je hebt toegevoegd aan je formulier niet opgeslagen en/of getoond worden onder Paytium > Betalingen.
- Bij je Paytium formulieren zelf een melding (in oranje) verschijnt over het uitgeschakeld zijn van JavaScript
- Bij je Paytium formulieren zelf een melding (in oranje) verschijnt over het ontbreken van het Paytium JavaScript bestand
Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- JavaScript uitgeschakeld is in de browser (schakel JavaScript in)
- de JavaScript van Paytium wordt niet (altijd) geladen wordt op je site
- er is een plugin die conflicteert met de JavaScript van Paytium
Mogelijke oplossingen:
- Dit kan komen door plugins die de JS minimizen (verkleinen), bijvoorbeeld W3TOTALCACHE of WP Rocket. Het kan zijn dat de JavaScript wel goed geladen wordt op de desktop maar niet op mobiel, doordat de caching plugin voor mobiele bezoekers andere instellingen heeft. Soms kan je theme het ook doen, dus die settings kan je ook even nalopen. Meestal is de oplossing het aanpassen van een eenvoudige instelling in een plugin of theme die zich bemoeit met de css en JavaScript (het laden daarvan) van andere plugins. Je kunt ook de het JavaScript bestand van Paytium uitsluiten in zo’n plugin. Het gaat om bestand ‘public/js/public.js’ met slug paytium-public. Als je een betaalde versie gebruikt van Paytium is de slug ‘paytium-plus-public’, ‘paytium-pro-public’ of ‘paytium-premium-public’.
- Wat ook mogelijk is: je theme heeft geen wp_footer. Dit kun je nakijken of navragen bij de theme ontwikkelaar. Het is een standaardvereiste sinds WordPress 1.5.1, zie onder “Example” op deze pagina.
- Als je WP SpamShield gebruikt: niet doen. Deze plugin wordt ten eerste niet meer getoond op wordpress.org, wat ik persoonlijk een nadeel vindt. Maar daarnaast zorgt deze plugin voor conflicten met Paytium en andere plugins. De anti-spam functionaliteit is iets te streng. Ik gebruik tegenwoordig zelf CleanTalk.
Als het dan nog steeds niet lukt, stuur dan je code naar support@paytium.nl en dan lopen wij het voor je na.
Wat als alle Javascript oplossingen zijn toegepast en/of de extra velden naar behoren worden getoond en de melding is er nog?
- Heb je het in je browser geprobeerd? Hier schakel je JavaScript in/uit:
https://www.whatismybrowser.com/guides/how-to-enable-javascript/ - Voor wat betreft andere plugins die een conflict kunnen veroorzaken. Ze even stuk voor stuk in en uitschakelen om te kijken welke het conflict veroorzaakt. Het kan ook je thema zijn. Let daarop.
- Alles gecheckt en ok? Klik op het kruisje zodat de melding verdwijnt en sluit. Alle andere mogelijke oplossing blijven zo.
Hoe haal ik de betalingen weer uit de prullenbak?
*your_site_domain_here*/wp-admin/edit.php?post_type=pt_payment&post_status=trash
Wat als we toestemming vragen voor je FTP credentials?
FTP Access:
Neem even op met je hosting bedrijf en graag voor zorgen dat wij de juiste gegevens ontvangen en wel per deze volgorde:
Hosting pakket info voor FTP access:
FTP server , Control panel info, User name, Password, Domain name, IP adress, SFTP/SSH Port FTP port, Web number:
Let op:
Je FTP data moet hetzelfde zijn als de user name en de password van je hosting package. Voor de FTP host name moeten wij een web(number).ixlhosting of een juiste IP adres ontvangen om binnen te kunnen komen. We raden aan dat te doen met je hosting bedrijf.
Raadpleeg voorbeeld screenshot:

Je kunt ook de WP Plugin Editor inschakelen.
Hier is te lezen hoe het te doen:
https://docs.myeventon.com/documentations/how-to-enable-plugin-editor-for-wordpress
Wat te doen bij Cookies issues? (en nee, niet die voor bij de koffie) en volgende melding verschijnt > ‘Functie wp_enqueue_script werd verkeerd aangeroepen’
Raadpleeg volgende links voor meer info:
https://ultimateblocks.com/how-to-fix-cookies-are-blocked-or-not-supported-by-your-browser-error-in-wordpress/
https://www.parrotcreative.co.uk/cookies-blocked-or-not-supported-by-browser/
Het is wellicht ook goed mogelijk dat het conflict veroorzaakt door een security of een cache plugin. Het is zo : Dat wanneer cookies uitgeschakeld worden als reactie op zo een melding, dat de kans bestaat dat je niet meer kan inloggen in je WP-dashboard. Wanneer je niet kan inloggen en dan vervolgens ook de Paytium plugin uitschakelt – dan is het vervolgens wel 100% gebleken dat het niet Paytium gerelateerd is.
Advies is dan om alle plug-ins één voor één in en uit te schakelen (disable & enable) en bij de conflicterende plugin bij begin van de ‘plugin folder name’ dan een “!“ toe te voegen.
Bijvoorbeeld:
!gravityforms
Of
!beader-builder-lite-version
Of
!Elementor
Het is vaak niet Paytium gerelateerd, echter indien je toch nog issues ervaart, stuur dan je FTP credentials ( als je dat wilt) naar suppport@paytium.nl, en helpen we je verder.
Paytium en WordPress Multisite
Je kunt Paytium gebruiken in een WordPress Multisite.
Netwerk activeren
Je kunt Paytium “Netwerk activeren”. Als administrator van het netwerk installeer je Paytium dan in de Netwerk Admin waardoor Paytium toegankelijk en geactiveerd wordt voor alle sites in dat netwerk. De beheerders van die sites moeten daarna Paytium zelf inrichten door de Installatie Hulp door te lopen en een betaalformulier te maken. De sites delen hun API keys en betalingen niet.
Om Paytium te “netwerk activeren” klik je vanuit het “Network Admin” linksboven op “My Sites > Network Admin > Plugins”, daar kun je klikken op de knop “Add new”. In het volgende venster kun je zoeken op “Paytium”. Daar kun je Paytium installeren en activeren voor het hele netwerk door te klikken op “Network activate”.
Activeren per site
Om Paytium alleen te installeren, en niet activeren op alle sites, klik je vanuit het “Network Admin” linksboven op “My Sites > Network Admin > Plugins”, daar kun je klikken op de knop “Add new”. In het volgende venster kun je zoeken op “Paytium”. Daar kun je Paytium installeren. Klik na de installatie niet op “Network activate”. Jij kunt nu per site Paytium activeren.
Administrators zonder “netwerk” rechter (die zijn niet zoals jouw een “Network Administrator” maar een normale “Administrator” van een enkele site) kunnen standaard het menu “Plugins” niet zien, en dus ook geen plugins activeren. Als je wel wilt toestaan dat ze plugins kunnen zien en activeren, schakel je dit in bij “My Sites > Network Admin > Settings > Enable administration menus > Plugins”.
Producten met verschillende belasting percentages
LET OP: we zijn geen accountants, dus je moet altijd onderstaande informatie verifiëren bij de Belastingdienst of je eigen boekhouder/accountant.
In sommige gevallen wordt er een gecombineerd product verkocht via Paytium, met verschillende BTW percentages. Bijvoorbeeld een kaartje voor een event waar zowel eten als drinken. Volgens sommige ondernemers bestaat de btw voor de kaarten van zo’n evenement uit twee verschillende percentages. 9% en 21%. Dus in de verkoopprijs van de kaarten zitten dus artikelen/diensten met zowel hoog als laag tarief. Dit is in Paytium niet mogelijk (en wij kennen geen WordPress plugin waarin dat wel eenvoudig kan).
De Belastingdienst is gelukkig de beroerdste niet, in een dergelijk geval kan gebruik gemaakt worden van het concept “gecombineerd product”. Zie “Combinatie van goederen en diensten“.
Is het mogelijk om verzendkosten te berekenen voor een locatie buiten Nederland?
Je kan een radio type veld met de verschillende regio’s enz. met de bijbehorende bedragen daarvoor. Zie Extra Velden (verzendkosten)
EU VAT MOSS en Europese belastingen
LET OP: we zijn geen accountants, dus je moet altijd onderstaande informatie verifiëren bij de Belastingdienst of je eigen boekhouder/accountant. Afhankelijk van het land van de afnemer gelden er andere regels met betrekking tot de BTW en welk BTW-percentage er gerekend moet worden voor diensten en producten.
Voor meer achtergrondinformatie kun je googlen op “VAT MOSS”. Paytium ondersteunt dit niet, want het is ontwikkeld als hoofdzakelijk een product voor de Nederlandse markt. Maar, goed nieuws, sinds 2019 is de wetgeving aangepast, waardoor in de meeste gevallen Nederlandse ondernemers geen rekening hoeven te houden met de Europese VAT MOSS wetgeving. Dit is nu namelijk omzet afhankelijk: “Ondernemers die jaarlijks voor minder dan € 10.000 omzet leveren aan particulieren in andere EU-landen, mogen Nederlandse BTW in rekening brengen en aangeven” (bron).
FAQ : Kan ik bijvoorbeeld de labels “Once”, “Monthly” en “Yearly” nog ergens vertalen?
Taal wordt weergegeven in de taal die ingesteld is in je website instellingen. Je kan ervoor kiezen een vertaal plugin te installeren zoals Polylang , WPML en een taal instellen. Bijvoorbeeld het extensie: WPML String Translation:
Stappen:
Installeer de extensie: WPML String Translation

Hierna kan je alle ‘custom’ = op maat zinnen aanpassen
Andere WP vertaal plugin mogelijkheden: * https://nl.wordpress.org/plugins/
polylang/
Stel je kiest om een vertaal plug-in te gebruiken, waarvan die geen optie biedt om “losse” strings te vertalen. Het is wellicht handig dan het grote van het bestand te bekijken waar bepaalde labels die je vertaald wilt hebben staan of die niet te groot zijn voor de standaard instelling in die vertaal plugin. Let ook op of er vervolgens aanpassingen nodig zijn in de instelling van de vertaal plugin om labels te kunnen vertalen.
FAQ: Is het mogelijk om een pop up of redirect te gebruiken nadat een donatie/betaling gemaakt is? Of ieder geval een tekst met ‘dank’ of ‘probeer opnieuw’.
- Je kunt ervoor kiezen om tijd te besparen, door gebruik te maken van
Paytium Plus of Pro, waar de functionaliteit “Eigen tekst na betaling” al in
zit. - Je kunt ervoor kiezen : https://www.paytium.nl/handleiding/veelgestelde-
vragen/ -> Ga naar : Kan ik gebruikers na een betaling redirecten?
FAQ : Pop-ups in je betaalformulier?
toevoegen aan je pop-up of een link naar een pagina met je Paytium
betaalformulier. Je kan ook een pop-up plug-in installeren, zoals Popup
Maker – https://wordpress.org/plugins/popup-maker/
Hoe voorkom ik de aanmaak van spam onechte gebruikers in mijn site??
Het kan een bot zijn en er vindt dan een PHP foutmelding plaats wanneer de betaling naar Mollie gestuurd wordt. Dus als je PHP error logs hebt die even nakijken.Je mag jezelf ook het volgende afvragen:
Wanneer is de spam begonnen.
Of dat direct is gebeurd nadat je de Paytium formulier had toegevoegd.?
Of je gemaakte betalingen (met enige status) gerelateerd aan deze gebruikers ziet?
Of de betalingen verwijderd zijn of nooit gemaakt zijn?
Of er andere registratieformulieren dan het Paytium-formulier op de site zijn?
Is je site Spam protected?
Raadpleeg volgende links. Het is aangeraden om ze te installeren.
https://www.projecthoneypot.org/
https://wordpress.org/plugins/akismet/
Wat je ook kan doen:
Raadpleeg het/je WordPress log-in scherm : Daar waar een automatische link staat vanuit WordPress om te registreren re-direct deze link naar je inschrijf pagina, wellicht is het handig gebruik te maken van een redirect plugin.
Werkt dit allemaal niet?
Ga Naar : https://www.paytium.nl/handleiding/na-betaling-gebruikers-aanmaken-wordpress/
Werkt het nog steeds niet?
Stuur dan een tijdelijke admin toegang tot die site inclusief je PHP error logs, vraag jezelf af vanaf waar en hoe de spam registraties zijn begonnen, laat ons dat ook weten. Zie of er gemaakte betalingen statussen zijn geregistreerd, gerelateerd aan deze gebruikers, vermeld erbij of ze verwijderd zijn of of ze überhaupt ooit gemaakt zijn. Laat vooral ook even weten of er andere/meerdere registratieformulieren dan het Paytium-formulier op je site zijn.Stuur ook een directe link naar de pagina. We kijken het dan allemaal voor je na -> support@paytium.nl